Onderhoud en Techniek

9 mei 2014

Onderhoud boten

Onderhoud metaal

Onderwaterschip van de boten die in de twee componenten staan.

Kijk eerst wat je wilt schilderen / lakken, alles wat je uiteindelijk wilt doen moet op voorhand geschuurd zijn.

 

Alleen de beschadigde plekken schuren;

Absoluut niet tot door de epoxy laag heen schuren.

Wat echt niet mag gebeuren is door schuren tot op “zilver” kleurige laag of tot op ijzer. Je krijgt dan door oxidatie hechtingsproblemen voor de verf (dit komt dan na een aantal weken naar voren.)

 

Schilderen

10168056_643567585712900_807374926_nAlleen de kale plekken weer opbouwen met grondlaag (ik meen zilverkleurig) twee component. Dit met een lichtte overlap van het onbeschadigde omliggende deel.

Aansluitend de behandelde plekken wederom met een overlap van het eerder geschilderde deel schilderen. Afhankelijk van de dekking is één of twee lagen voldoende.

De plekken die in de grondlaag staan weer opbouwen met de toplaag(zwart kleurig) twee component. Twee lagen volstaan.

Tussen iedere laag dus licht schuren en goed agressief vetvrij maken(thinner). Gamma volstaat.

 

Resterend metaal werk(bovenwater) van de boten die in de twee componenten staan.

Alleen de beschadigde plekken schuren;

Absoluut niet tot door de epoxy laag heen schuren.

Wat echt niet mag gebeuren is door schuren tot op ‘zilver’ kleurige laag of tot op ijzer. Je krijgt dan door oxidatie hechtingsproblemen voor de verf (dit komt dan na een aantal weken naar voren.)

 

Alleen de kale plekken weer opbouwen met grondlaag (grijze metal primer).

De witte menie houdt niet op de epoxy laag!!! Twee lagen goed verdund (vloeit het lekker uit), anders wordt het pasteien. Tussen de eerste en tweede laag alleen heel licht schuren (220 of fijner). Na de tweede de overgangen mooi vlak schuren. Ook hier geldt de te  onderhouden plek wordt steeds groter, de verf waaiert rondom uit.

Nu een dunne laag in de des gewenste kleur goed verdund zodat het mooi vloeit. Mogelijk hierna een heel deel bijvoorbeeld, voordek, kim of spiegel nogmaals in de aflak. De verf ook nieuw in blik moet altijd verdund worden (afhankelijk van temperatuur, kwast of roller gebruik).

 

Tussen iedere laag dus licht schuren en goed vetvrij maken(wasbenzine).Gamma volstaat.

Onderwaterschip van de boten die in de één componenten staan.

Kijk eerst wat je wilt schilderen / lakken, alles wat je uiteindelijk wilt doen moet op voorhand

geschuurd zijn.

Alleen de beschadigde plekken schuren;  borstel/ krabber, wat vast zit zit goed. Lekker laten zitten.

 

Schilderen;      Alleen de kale plekken weer opbouwen met grondlaag(ik meen zilver kleurig) één component. Dit met een lichtte overlap van het onbeschadigde omliggende deel.

Aansluitend de behandelde plekken wederom met een overlap van het eerder geschilderde deel schilderen. Afhankelijk van de dekking is één of twee lagen voldoende. Deze laag is de echte afscherm laag, die dus het metaal beschermd. Deze laag moet er dus goed opzitten.

De plekken die in de grondlaag staan weer opbouwen met tweemaal een toplaag, eerst bruin en dan zwart (kunnen de kids mooi zien waar ze blijven). Doe je het zelf, dan kun je het met alleen zwart af. Twee lagen volstaan. Dit zijn cosmetische lagen, slijten weg.

 

Tussen iedere laag lichtjes vetvrij maken(wasbenzine). Gamma volstaat.

 

Resterend metaal werk(bovenwater) van de boten die in de één component staan.

  • Alleen de beschadigde plekken schuren;
  • Schilderen;    Alleen de kale plekken weer opbouwen met grondlaag, eerst de witte menie (of witte metal primer), tweede laag met grijze metal primer.

Twee lagen goed verdund (vloeit het lekker uit), anders wordt het pasteien. Tussen de eerste en tweede laag alleen heel licht schuren (220 of fijner).

Na de tweede de overgangen mooi vlak schuren. Ook hier geldt de te  onderhouden plek wordt steeds groter, de verf waaiert rondom uit.

Nu een dunne laag in de des gewenste kleur goed verdund zodat het mooi vloeit. Mogelijk hierna een heel deel bijvoorbeeld, voordek, kim of spiegel nogmaals in de aflak. De verf ook nieuw in blik moet altijd verdund worden (afhankelijk van temperatuur, kwast of roller gebuik).

 

Houtwerk wat in de lak of precalex staat

 

Ook hierbij geldt kijk eerst wat je wilt lakken, alles wat je uiteindelijk wilt doen moet op voorhand geschuurd zijn.

Schuren en lakken werkt gelijk aan dat van metaal, gebruik geen wateroplossingen om je hout af te nemen. Tenzij je het eerst een dag kan laten drogen. Je wilt namelijk geen vocht onder je lak.

Bij lakken, eerst alleen de kale plekken; goed dun, lichtjes overlappend. Liefst twee keer.

Kijk nu of de lak erop gaat liggen? Zo ja nu nogmaals lakken, maar nu met een minder verdunde lak.

Ogen de beschadigde plekken  nu gelijk aan het onbeschadigde deel  als ze beide geschuurd zijn? Ja dan alles in een goed verdunde aflak.

Eerst bijvoorbeeld alleen de stelen en een klein stukje van het blad. Hierna het blad.

Tussentijds de beschadigde kleuren bijwerken, bijplekken volstaat. Laag opbouw voorkomen, je schuurt toch nog voordat je aflakt.

Alleen de riemen staan in de blanke lak, de rest in de precalex.

Waarom; riemen bewegen door dollen en precalex is meer een beits. Het stroopt verschrikkelijk lelijk op (blijft zacht).

Tussen iedere laag dus licht schuren en goed vetvrij maken (wasbenzine). Gamma volstaat.

Het opbouwen van verflagen moet je zoveel mogelijk voorkomen. Dikke lagen of veel lagen spetteren

er uiteindelijk af door een lichtte tik van wat dan ook. Vocht kruipt eronder/ ertussen en dan is je verfsysteem naar de knoppen.

Je schuurt eigenlijk niet verder dan dat je de bovenliggende toplaag weg hebt, of zover dat nodig is om een vlak geheel te krijgen.

Schilder niet meer lagen dan echt nodig.

Schilder niet dikker dan nodig.

Goed schuren is het halve werk.

Goed ontvetten, iedere wateroplossing heeft als nadeel vocht, dus direct roestvorming ook al zie

Je het niet. Dus liever met iets anders, wasbenzine gaat al snel goed.

Sleper winterklaarmaken

Nodig:

Olie 5liter – 15w40 SAE 30

Antivries 5liter

Eerst de dektent en alle losse spullen eruit bij het gebouw. Buikdenning/ kist laten zitten.

1-motor is dan iig warmgedraaid, stopgezet, dan olie wisselen. Met messing kleurig pompje in frisdrankflessen pompen. Nieuwe olie erin.

Nu naar de jachthaven.

2-Hier de buitenboord afsluiter dichtzetten, deksel losnemen, filter ff wegnemen, motor weer starten en direct ongeveer drie liter antivries in filter pot gieten. Nu zit er overal antivries ipv water.

3-filter pot is nu nog steeds open, mbv doorzichtige slang uit loods(duw je op aansluiting in filterpot welke naar aanzuig buitenboord gaat) met je mond luchtdruk op dat deel wat naar de afsluiter gaat. Nu tijdens blazen afsluiter openen, borreldeborrel, voordat je stopt met blazen afsluiter dichtdoen. Slang ff wegnemen beetje antivries in dat deel wat naar afsluiter gaat gieten en nogmaals blazen, openen, sluiten en stoppen met blazen. Afsluiter zit nu ook vol met antivries.

4-accu laten staan, min schakelaar uit, dashboard losnemen en naar binnen.

5-dektent vervangen voor bouwzeil, deze goed vastzetten over de beugels.

 

Tekst: Remco Bouterse

Comments are closed.