Veiligheid

Bij Scouting Sarto doen we veel activiteiten. Om te zorgen dat deze activiteiten op een veilige en verantwoorde manier verlopen, hanteren wij duidelijke regels en afspraken.

Scouting Sarto is een scouting-groep en is daarom aangesloten bij Scouting Nederland. Daarom volgen wij dan ook de richtlijnen van Scouting Nederland. De richtlijnen zijn via onderstaande link te vinden.

Sociale veiligheid

De sociale veiligheid binnen Scouting Sarto nemen wij erg serieus. Daarom beschikken alle vrijwilligers over een ‘Verklaring Omtrent het Gedrag’ (VOG). Daarnaast is er een vertrouwenspersoon aanwezig binnen de groep. Deze persoon is altijd beschikbaar voor vragen die liever vertrouwelijk worden behandeld. Als er behoefte aan is kan deze persoon worden benaderd.

Vertrouwenspersoon Scouting Sarto:

Heb je vragen, zorgen, of gewoon behoefte aan een luisterend oor? Christian biedt vertrouwelijke ondersteuning. Als brug tussen leden, ouders en onze organisatie zorgt Christian voor een veilige en respectvolle omgeving. Contacteer Christian voor een discreet gesprek, bij Scouting Sarto hechten we ook waarde aan de prive gesprekken.

Christian Verberne: christian@verbernemail.nl

EHBO

Alle stafleden van Scouting Sarto zijn in het bezit van een geldig EHBO diploma. jaarlijks worden er opfris cursussen gedaan.

Veiligheid op en rond het water

Omdat Scouting Sarto een watergroep is, hanteren wij duidelijke regels om de activiteiten op en rond het water veilig en verantwoord te laten verlopen. De regels worden kenbaar gemaakt aan de nieuwe leden en regelmatig herhaald voor de al aanwezige leden.

Tijdens de opkomsten of andere activiteiten op het water, ligt onze sleper of motorboot klaar of is aanwezig op het water. Zo kan er in het geval van een incident snel worden gehandeld.

Met de regels volgen wij de regels die de CWO (Commisie Watersportopleidingen) stelt. CWO is onderdeel van het vaste programma van de waterspeltakken, waarin de theorie en de praktijk van het varen worden behandeld.

Ook dient ieder lid van een waterspeltak in het bezit te zijn van een zwemdiploma.

Bij Scouting Sarto is gekozen om reddingsvesten te gebruiken in plaats van zwemvesten. De reddingsvesten bieden zelfs in het geval van bewusteloosheid een veilige drijvende houding.

Regels betreft het dragen van de reddingsvesten:

• Op aangeven van de leiding is het verplicht een reddingsvest te dragen.
  • Op aangeven van de bootsman/kwartiermeester (het woord van de leiding gaat hier altijd boven).
  • Bij een wind vanaf matig/vrij krachtig is het verplicht een reddingsvest te dragen.
  • Bij het dragen van regen/zeilkleding is het verplicht om een reddingsvest te dragen.